slide 3

Zespół Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olkuszu

Zdrowie w kilku krokach

włącz . Opublikowano w Z życia Szkoły

Zdrowy styl życia jest obecnie bardzo modnym tematem. I słusznie. W czasach, w jakich przyszło nam żyć, kiedy ludzie chętniej sięgają po przetworzone jedzenie, niż świeże warzywa z bazarku, wypijają kolorowe, sztucznie barwione i dosładzane napoje zamiast czystej wody, więcej czasu spędzają w pozycji siedzącej niż w ruchu oraz oddychają zanieczyszczonym powietrzem, choroby czają się dosłownie na każdym kroku. Nie ważne czy masz 10, 20 czy 50 lat, niezdrowy i nieracjonalny styl życia, może odwdzięczyć Ci się chorobą, począwszy od częstych przeziębień i alergii, a skończywszy na przewlekłych stanach zapalnych i chorobach autoimmunologicznych. 

Czym zatem jest zdrowy styl życia? Jest to zmiana nawyków, przeprogramowanie codziennego planu dnia na stałe, tak by Twój organizm czuł się dobrze oraz funkcjonował na najwyższych obrotach, a w przyszłości odwdzięczył Ci się doskonałą odpornością i kondycją. Wystarczy zmienić błędne nawyki, na te które będą sprzyjać Twojemu zdrowiu. Poniżej przedstawiam listę, co możesz zrobić, by zadbać o siebie.

1. Pij wodę!

Nie gazowane napoje, nie nektary, nie soki owocowe, ale czysta, najlepiej mineralna woda idealnie nawadnia, gasi pragnienie, podkręca metabolizm i poprawia jakość życia. Po pierwsze, Twój organizm jest zbudowany w ok. 70% z wody. Jest ona dosłownie w każdej komórce ciała. Bez wody biochemiczne reakcje w Twoim organizmie nie przebiegają sprawnie.  Jeśli Twoja skóra pozbawiona jest wody,  jest sucha i szorstka. Regularne nawadnianie sprawia, że odzyskuje jędrność i sprężystość. Woda usuwa również toksyny z organizmu oraz uczestniczy w termoregulacji. Największą zaletą wody jest jednak fakt, że im więcej wypijesz jej w ciągu dnia, tym szybciej schudniesz! Zastanawiasz się ile wody potrzebujesz? Otóż, 35ml na każdy kilogram masy ciała. Zatem jeśli ważysz 60 kg potrzebujesz wypijać 2,1 litra wody dziennie. To nie tak dużo, biorąc pod uwagę, że woda jest również obecna w świeżych owocach i warzywach czy zupie. 

2. Unikaj cukru!

  Cukier, inaczej sacharoza, jest cząsteczką chemiczną zbudowaną z glukozy oraz fruktozy. Fruktoza odpowiada za słodki smak cukru. Zazwyczaj kojarzona jest ze „zdrowym cukrem” obecnym w owocach, jednak spożywana w towarzystwie glukozy jest jedną z głównych przyczyn plagi otyłości na świecie. Fruktozy w owocach nie powinniśmy się bać dzięki obecności błonnika, który spowalnia tempo, w jakim jelito absorbuje fruktozę. Substancjami od których powinniśmy się trzymać z daleka są: syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany, syrop z agawy, sacharoza (czyli popularny cukier z cukierniczki), cukier trzcinowy. Wszystkie z wymienionych substancji występują w słodkiej żywności przetworzonej. Jeśli przepadasz za słodkim smakiem, lepiej wybrać naturalne słodziki typu ksylitol (cukier z brzozy), stewia oraz miód bogaty w witaminy i minerały. 

Cukier uzależnia tak samo silnie, jak narkotyki opioidowe, więc trudno z niego zrezygnować, jednak warto, ponieważ wyrządza dużą szkodę naszemu organizmowi. Po pierwsze i najważniejsze, prowadzi do insulinooporności, a w konsekwencji cukrzycy typu 2 oraz innych schorzeń zespołu metabolicznego tj. miażdżycy, otyłości, hipercholesterolemii i nadciśnienia tętniczego.  

3. Uprawiaj sport!

Nieważne czy będziesz biegał, jeździł na rowerze, pływał, ćwiczył na siłowni, czy po prostu spacerował, każda forma ruchu jest zbawienna dla naszego zdrowia. Regularna aktywność fizyczna (minimum 3 razy w tygodniu) ulepsza jakość naszego życia poprzez poprawę ogólnej sprawności ruchowej, dotlenienie komórek organizmu, redukcję stresu, eliminację problemu bezsenności, poprawę funkcjonowania organów wewnętrznych, podniesienie odporności i wiele innych. Jednak, co najistotniejsze dla większości ludzi, eliminuje zbędną tkankę tłuszczową. Wykazano także, że nawet 15 min ćwiczeń o umiarkowanej intensywności dziennie może przedłużyć życie nawet o trzy lata!

4. „Niech pożywienie będzie twoim lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”

To słynne słowa Hipokratesa, ojca medycyny. Są one niewątpliwie ponadczasowe i tkwi w nich klucz do długowieczności i zdrowej oraz szczupłej sylwetki. Jedzenie ma przede wszystkim zaspokoić nasze potrzeby energetyczne, dostarczyć wszystkich potrzebnych makroskładników, jakimi są białko, węglowodany i tłuszcze oraz składników mineralnych i witamin. Wybierajmy więc pokarmy, które śmiało można uznać za nieszkodliwe, a wręcz dobroczynne dla naszego organizmu. Czy ciastka, chipsy, kolorowe napoje, słone przekąski, kolorowe jogurty, sosy, zupki w proszku, mięsa naszpikowane chemią można uznać za lekarstwo? Z pewnością nie. Wyrządzają one więcej szkody niż nam się wydaje. Od tego typu „pokarmów” trzymajmy się z daleka. Jakie produkty były według Hipokratesa lekarstwem? Przede wszystkim warzywa, owoce, orzechy i pestki oraz pełnoziarniste zboża. Te pokarmy powinny codziennie gościć na naszych stołach. Ich uzupełnieniem powinny być chude mięsa, tłuste ryby, oleje roślinne (olej rzepakowy, lniany, z pestek winogron, oliwa z oliwek) oraz jaja. 

 

Olga Woźniczka

Trener personalny

Szkoła w programie:

HPV_1039-x401px.jpg

Artyści ziemi olkuskiej

Ważne Linki

Kontakt

Zespół Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej

ul. Legionów Polskich 1
32-300 Olkusz
tel. (032) 643 04 60
tel/fax (032) 643 09 33

 

Sekretariat szkoły

  • Poniedziałek-Piątek: 10:00 - 15:00