slide 3

Zespół Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olkuszu

5 sposobów na zdrowe odżywianie z głową

paulina.rawicka włącz . Opublikowano w Z życia Szkoły

1.Rób zakupy z głową – czytaj składy i wybieraj produkty nieprzetworzone

To, co wkładasz do koszyka sklepowego ma odzwierciedlenie w Twoim stanie zdrowia, wyglądzie cery, włosów i paznokci, a także wadze ciała. W końcu, jesteś tym, co jesz, a dokładniej tym, co przyswajasz. Wybierając produkty spożywcze o dużej zawartości substancji chemicznych, takich jak konserwanty, barwniki, aromaty i polepszacze smaku, a tym samym pozbawione witamin i wartości odżywczych, fundujesz sobie obok cudownych wrażeń smakowych kłopoty zdrowotne. Chwila przyjemności nie jest tego warta!

Każda Twoja wizyta w sklepie spożywczym powinna być zaplanowana tak, by wkładać do koszyka tylko potrzebne, wartościowe i odżywcze produkty, a unikać zachcianek i trujących produktów takich jak kolorowe, musujące napoje, słodycze, gotowe przekąski, czy dania błyskawiczne.

Pamiętaj, że zdrowe odżywianie polega na zrozumieniu tego, co wkładasz w swoich ust i jakie niesie to konsekwencje dla Twojego zdrowia.

2.Jedz więcej kolorowych warzyw

Warzywa są skarbnicą wielu niezwykłych składników odżywczych, fitozwiązków, witamin i minerałów, antyoksydantów oraz błonnika. Dla przykładu warzywa zielonolistne takie jak szpinak, jarmuż, sałata czy rukola zawierają chlorofil – zielony barwnik, będący niezwykle silnym antyoksydantem, który chroni nasze komórki przed starzeniem. Z kolei fioletowe i czerwone warzywa takie jak bakłażan, papryka, czerwona kapusta i cebula oraz buraki są źródłem antocyjanów, które działają przeciwalergiczne, antygrzybiczo, przeciwnowotworowo i przeciwwrzodowo. Antocyjany dodatkowo wzmacniają nasze naczynia krwionośne i serce.

Jedzenie kolorowych warzyw minimalizuje ryzyko wystąpienia nowotworów, pojawienia się cukrzycy, miażdżycy, a także zawału serca. Chyba warto?

3. Koniec z wieczornym podjadaniem!

Wieczorne podjadanie to częsta przypadłość ludzi zapracowanych lub żyjących w ciągłym stresie. Za dnia nie ma czasu, by zjeść porządny posiłek, więc głód dopada tuż przed snem. Nocne przekąski zwykle są szybkie i niezdrowe lub bardzo ciężkie dla naszego układu trawiennego. Tym samym sięgając po wieczorną przekąskę (często tłustą!) zmuszasz swój organizm do ciężkiej pracy w momencie, gdy chciały odpocząć. Wyobraź sobie, co by było, gdyby ktoś Tobie kazał ciężko pracować podczas gdy Ty padasz z nóg i marzysz o wygodnym łóżku? Na pewno zbuntowałbyś się. Tak też postępuje Twój układ trawienny.

Nocne podjadanie ciężkich potraw, tłustych lub słodkich przekąsek skutkuje zaparciami, bólami brzucha, niestrawnością lub zgagą, a w dłuższej perspektywie prowadzi do nadwagi.

4. Nawodnij ciało

Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Spełnia wiele ważnych funkcji m.in. transportuje składniki odżywcze do komórek organizmu. Dobrze nawodnione ciało, to lekkie i zdrowe ciało. Chcąc zachować świetną kondycję cery, włosów i paznokci przez długie lata skup się na tym, by wypijać minimum 1,5l wody dziennie. Ważne, by była to woda bez sztucznych dodatków smakowych. Myśląc o nawodnieniu organizmu zapomnij również o kawie i herbacie, sokach, napojach dla sportowców, czy piwie. Nic nie nawadnia lepiej niż zwykła woda.

Jeśli smak wody wydaje Ci się być nijaki i nudny, dodaj do niej świeżo wyciśnięty sok z cytryny i zioła takie jak mięta, melisa, czy rozmaryn.

 5. Zrezygnuj ze smażenia, na korzyść gotowania

Wszyscy kochamy smażone jedzenie – jest pełne smaku i pieści nasze podniebienia. Jednak częste jedzenie smażonych potraw to prosta droga do wysokiego cholesterolu, miażdżycy, zawału, a nawet nowotworu. Dzieje się tak dlatego, że podczas smażenia powstają silnie toksyczne i rakotwórcze związki. Im bardziej potrawa przypalona (chrupiąca skórka!), tym więcej tych substancji.

 

Gotowanie w wodzie lub na parze eliminuje ryzyko powstania toksycznych substancji oraz spożywania przypalonego oleju. Podczas gotowania nie musimy stosować tłuszczów, dzięki czemu potrawy są niskokaloryczne. Gotowanie na parze jest szczególnie korzystne dla zdrowia, gdyż potrawy zachowują w sobie najwięcej składników odżywczych.

Szkoła w programie:

HPV_1039-x401px.jpg

Artyści ziemi olkuskiej

Ważne Linki

Kontakt

Zespół Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej

ul. Legionów Polskich 1
32-300 Olkusz
tel. (032) 643 04 60
tel/fax (032) 643 09 33

 

Sekretariat szkoły

  • Poniedziałek-Piątek: 10:00 - 15:00