slide 3

Zespół Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olkuszu

Jak zdrowo schudnąć?

Opublikowano w Zdrowie

Wielu z nas zastanawia się, w jaki sposób pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. W związku z tym, że wiele osób w dzisiejszych czasach ma problem z nadwagą, pojawiają się wciąż nowe „diety cud”, począwszy od głodówek, diet owocowych, skończywszy na dietach wysokobiałkowych… W rzeczywistości zastosowanie którejś z modnych diet, albo nie przyniesie żadnego rezultatu, albo uzyskany efekt w postaci kilku centymetrów mniej okaże się nietrwały, a po jakimś czasie stracone kilogramy wrócą z nadwyżką. 

Należy ponadto dodać, że efektem restrykcyjnych diet często nie jest utrata tkanki tłuszczowej ale wody oraz tkanki mięśniowej. Waga pokaże nam niższą wagę, ale nie skład naszego ciała, dlatego nie odczujemy różnicy. W konsekwencji tłuszczu będziemy mieć wciąż tyle samo, a niższy procent tkanki mięśniowej w naszym ciele spowoduje, że staniemy się słabsi, a nasz metabolizm zwolni.

Pierwsze, co należy poznać i zrozumieć, aby skutecznie zrzucić zbędną tkankę tłuszczową to mechanizm tycia. 

Mechanizm tycia

Tycie to proces biochemiczny, regulowany przez hormon wydzielany przez trzustkę – insulinę. Kiedy spożywamy węglowodany (np. pieczywo, makaron, cukierki, ciastka, kasze, ryż), stężenie cukru (glukozy) we krwi rośnie. Wówczas trzustka otrzymuje sygnał z mózgu, że ów wysoki poziom cukru należy obniżyć,  służy do tego hormon – insulina. Insulina ma do wyboru, albo glukozę przetransportować do mięśni, albo do tkanki tłuszczowej. Kiedy jemy co 4 - 5 godzin, insulina wybiera mięśnie, wówczas zmagazynowana tam glukoza służy jako paliwo do pracy fizycznej. Jednak jeśli często podjadamy między posiłkami i ciągle mamy coś w ustach (kawa z cukrem i mlekiem, ciasteczka, słodkie bułki w przerwie), wówczas nasze mięśnie buntują się, nie chcą więcej glukozy, dlatego insulina jest zmuszona przetransportować ją do komórek tłuszczowych, gdzie jest magazynowana i odkłada się w postaci tłuszczyku na brzuchu, biodrach, pośladkach, udach… 

Podjadanie jednak nie wiąże się tylko z nadprogramową tkanką tłuszczową, ale co gorsza prowadzi do insulinooporności (insulina przestaje działać tak dobrze jak na początku, organizm zaczyna być odporny na jej działanie), a od tego już krok do cukrzycy typu 2. 

Recepta na szczupłą sylwetkę

Choć wydaje się być to banalne, to właśnie zaprzestanie podjadania jest kluczem do idealnej figury. Pozwólmy więc działać trzustce jak należy, nie obciążajmy jej zbytnio, nie doprowadzajmy do nadmiernej produkcji insuliny, bo inaczej odpłaci się nam oponką i ewentualną cukrzycą. Wbrew powszechnej opinii dietetyków i ekspertów żywieniowych, nie powinniśmy jeść pięciu posiłków dziennie. Wystarczą 4 lub nawet 3, by utrzymać poziom insuliny na odpowiednim poziomie. 

Ustal czy zjesz 3 czy 4 posiłki w ciągu dnia. Jedz co 4 – 5 godzin, nie podjadając przy tym. Jeśli śniadanie zjesz o 7 rano, kolejny posiłek (drugie śniadanie) zjedz o 11, następnie obiad o 15, a kolację o 19 lub 20. Wybieraj pełnowartościowe, nieprzetworzone produkty, najlepiej o niskim indeksie glikemicznym, jedz dużo warzyw oraz pij wodę mineralną (nawet 2 litry dziennie). Nie zapomnij o codziennej aktywności fizycznej np. porannej gimnastyce, spacerach, jeździe na rowerze. Oto klucz do sukcesu. Powodzenia!

 

Olga Woźniczka – Trener personalny (link do strony)

Szkoła w programie:

HPV_1039-x401px.jpg

Artyści ziemi olkuskiej

Ważne Linki

Kontakt

Zespół Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej

ul. Legionów Polskich 1
32-300 Olkusz
tel. (032) 643 04 60
tel/fax (032) 643 09 33

 

Sekretariat szkoły

  • Poniedziałek-Piątek: 10:00 - 15:00