slide 3

Zespół Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olkuszu

BŁONNIK – Broń w walce o wymarzoną sylwetkę?

paulina.rawicka włącz . Opublikowano w Zdrowie

Jak się okazuje, błonnik, powszechnie kojarzony z regularnością wypróżnień, nie tylko chroni przed rakiem jelita grubego, ale również jest skuteczną bronią w walce z nadwagą. Zacznijmy więc od początku.

 Co to jest błonnik?

Jest to włókno pokarmowe, które dzieli się na dwie frakcje: rozpuszczalną i nierozpuszczalną. Błonnik rozpuszczalny spowalnia trawienie i przyswajanie, dzięki właściwości jaką jest absorbcja wody (staje się galaretowaty, kleisty) – dzięki niemu dłużej czujemy się syci. Występuje on m.in. w owsiance, owocach, fasoli, soczewicy, jagodach. Z kolei błonnik nierozpuszczalny nie absorbuje wody i w żadnym stopniu nie ulega trawieniu, przyspiesza on pasaż treści pokarmowej przez jelita. Błonnik nierozpuszczalny występuje w pełnoziarnistych produktach, otrębach, orzechach, warzywach, kaszach, ryżu.

 

Dlaczego błonnik sprzyja odchudzaniu?

Kiedy spożywasz produkt pełnoziarnisty (z błonnikiem), Twój przewód pokarmowy trawi długo, etapami, dzięki czemu wzrost glukozy (cukru) we krwi jest powolny i jednocześnie wydzielanie insuliny jest dłuższe. Natomiast zjadając produkt rafinowany – sztucznie pozbawiony błonnika (np. wypiek z białej mąki), Twoja wątroba zostanie „zalana” glukozą, a to oznacza duży skok insuliny.
Błonnik zatem powoduje, że nasza wątroba podczas trawienia nie jest nadmiernie obciążona oraz powoduje niski poziom insuliny, konieczny do uzyskania szczupłej sylwetki.

 A co z owocami?

Owoce jak wiadomo to źródło cukru – fruktozy, która w stanie oczyszczonym (np. syrop glukozowo–fruktozowy) jest jedną z przyczyn epidemii otyłości na świecie. Jednak całe, nieprzetworzone owoce oprócz fruktozy zabierają błonnik. Błonnik ten zmniejsza tempo, w jakim fruktoza (cukier) trafia do wątroby, dzięki czemu wszelkie negatywne skutki napływu cukru są zminimalizowane.
Uważać jednak należy na soki, nawet te niedosładzane, 100% z owoców. Pozornie super zdrowe ale jest w nich pułapka – są zupełnie pozbawione błonnika w trakcie przetwarzania w fabryce owocu na sok. Dlatego pijąc sok, nawet ten świeżo wyciskany, „zalewamy” się cukrami prostymi w najgorszej postaci (czystą fruktozą), które w wątrobie są metabolizowane bezpośrednio do tłuszczy, co sprzyja otyłości.

Kilka istotnych faktów naukowych

1) "Przemysł spożywczy usuwa błonnik z pożywienia, ponieważ skraca on okres przydatności do spożycia" [1]

2) Żywność typu fast-food jest całkowicie wyjałowiona z błonnika

3) "Usunięcie błonnika zaburza prawidłowy odbiór sygnału sytości i potęguje negatywny wpływ węglowodanów, co przyczynia się do hiperinsulinemii, otyłości, zespołu metabolicznego"[2]

4) Błonnik obniża poziom cholesterolu LDL (złego), wiążąc się z kwasami żółciowymi

 



[1] Lustig R. H., „Słodka pułapka. Jak wygrać z cukrem, żywnością przetworzoną, otyłością i chorobami”, Galaktyka, Łódź, 2015

[2] Ibidem

Szkoła w programie:

HPV_1039-x401px.jpg

Artyści ziemi olkuskiej

Ważne Linki

Kontakt

Zespół Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej

ul. Legionów Polskich 1
32-300 Olkusz
tel. (032) 643 04 60
tel/fax (032) 643 09 33

 

Sekretariat szkoły

  • Poniedziałek-Piątek: 10:00 - 15:00